Az influencerek azaz befolyásolók, vagy véleményvezérek, egyre növekvő szerepet játszanak a marketingben. Ennek egy erős mutatója, hogy már influencer marketingről is beszélünk, sőt kifejezett ügynökségek működnek már itthon és külföldön is, az influencerekkel való “ kereskedelem” működtetésére. Vajon mitől olyan fontosak az influencerek, miért tudnak ennyire befolyásolni? A válasz a közösség média terjedésében és szociálpszichológia okokban és a négy archetípusban keresendő.

Az ember társas lény, közösségben akar élni, és természetesen vágya, hogy csoportokhoz tartozzon. Ez a hovatartozás is segít az embernek meghatározni a saját identitását.

Én egy tudatos vásárló vagyok, ezért csatlakozom a tudatos vásárlók csoportjához.

Én egy Apple fan vagyok, ezért csatlakozom az Apple közösségéhez stb.

Önmagunk meghatározásához fontos eszköz a közösség amelybe belépünk és ahol élünk. Ezt a marketing is tudja. Erre épül például a társas hatás nevű agyi torzításunk is. Amikor egy vásárlói döntésben bizonytalanok vagyunk – melyik borotvát vegyem meg, melyik ruhát vegyem, milyen kocsit vegyek – akkor a közösséghez és a többség véleményéhez fordulunk. Azaz megnézzük, hogy mit mondanak mások.

Miért? Mert amit mások mondanak, az segít csökkenteni a bizonytalanságunkat. Ha már több százan megvettek valamit akkor az nem lehet olyan rossz.  ÉS erre épül többek között az influencerek hatalma is. Segítenek dönteni, szűrik számunkra az információt, “könnyebbé teszik” a hétköznapi döntéseinket, hiszen ha hitelesek számunkra, akkor segítenek a döntésben, “spórolnak” nekünk.

Az influencerek véleményét is azért figyeljük, mert segítenek, dönteni, és identitást építeni. És egy jó influencerek ettől lesz kitüntetett szerepe.  A marketingben három lélektani okra szoktuk visszavezetni ezt a kitüntetett szerepet:

  1. Az emberek szívesebben fogadnak el “külsős” nézőpontot, mintha az eladó mondja.
  2. Az emberek szívesen hallgatnak meg tanácsot olyanoktól, akikben megbíznak, ismernek.
  3. Az emberek kevésbé érzik tolakodónak az ajánlatokat, ha azok a háttérben maradnak, és nem kíséri őket azonnali vásárlási felhívás vagy kötelezettség.

Ez a három okra ad okot, hogy kövessük például őket. ÉS az a mód ahogyan ezt teszik, azaz  ahogyan  az  influencerek befolyásolnak minket, lélektani ráhatásnak nevezzük . Ezt a pszichológiában az un. archetípusokkal, azaz lélektani ráhatásokkal érik el. Ebből 4 típust különböztetünk meg.

“Kövess engem”

Ők az un. karizmatikus véleményadók. Erős személyiséggel, ún. „karizmával” rendelkeznek. A legnépszerűbbek még Magyarországon is több százezer fős követőtáborral rendelkeznek. A közönségüket, saját hangjukon, stílusban szólítják meg. Reklámértékük, követőtáboruk nagyságától, a lájkok számától és a hozzászólásoktól alakulásától függ. Példa: Kasza Tibi, Sebestyén Balázs, Hosszú Katinka.

“Hallgass rám” 

Ők a mintaadó véleményirányítók, egyfajta közösségi coach-ok. Trendi témákban mutatnak követendő mintákat, viselkedést.  A lányoknál pl. divat témában adnak tanácsot. Fiúknál inkább műszaki vagy számítástechnikai témákban. Ide tartozik példái

“Megmutatom”

Véleményirányítók, vagy edukátorok sokszor a kicsit excibicionist hajlamú felhasználók mutatják be így valamilyen szokásukat, és adna kezzel “tanácsot”, mintát. Nagyon elterjedt a Snapchat-en. Pl. körömlakk típusok bemutatása lányoktól lányoknak, így használd, ezt használd. De ide tartozhatnak a gastro blogok is, ahol recepteket mutatunk, diétákat vagy akár néhány mániákus sport, testmozgást hirdető influencer is.

Kritikus, szórakoztató véleményformálók. Általában ők a legnépszerűbbek. Szarkasztikus, kritikus hangvételük miatt. Cikiznek, akár gúnyolódnak is. Erős reklámértékük van, de könnyen elveszíthetik saját erejüket, ha ajánlgatni kezdenek egy terméket, mert ha promóciós tevékenységbe kezdenek, könnyen csorbulhat a hitelességük, vagy a termék eshet “áldozatul”, a túlzott ajánlgatásnak.

Kapuőrök

A reklámipar működése abban az irányba mozdult el az utóbbi idpben, hogy a meggyőzési folyamatot egyre inkább külső “harmadik” személyre próbálja áthárítani, ezáltal is növelve a hitelességet Ebben a folyamatba tökéletesen beleillenek az influencerek. Azonban ezzel együtt a kontrollt is egyre inkább átengedtük a fogyasztóknak. Az influencerek egyfajta kapuőrökké váltak, akik segítenek, megakadályozni a csoport normái  számára nem megfelelő értékek behatolását a csoportban, és ezáltal fenntartani a csoport stabilitását. A kérdés csak az, hogy jó-e ez a fogyasztónak, és a reklámnak?

Szerzőnkről:

Földi Miklós Dániel több mint tízéves üzleti és szakmai tapasztalattal rendelkezik a reklámértékesítés és vállalkozásfejlesztés területén. Kutatói területe a neuromarketing, neurotudományok, döntéshozatal, üzleti pszichológia és önismeret, befolyásolás a munkában. Saját média- és tréningcégét vezeti sikeresen. Ügyfelei elsősorban kis- és középvállalkozások.

Az influencerek archetípusai

Az influencerek azaz befolyásolók, vagy véleményvezérek, egyre növekvő szerepet játszanak a marketingben. Ennek egy erős mutatója, hogy már influencer marketingről is beszélünk, sőt kifejezett ügynökségek működnek már itthon és külföldön is, az influencerekkel való “ kereskedelem” működtetésére. Vajon mitől olyan fontosak az influencerek, miért tudnak ennyire befolyásolni? A válasz a közösség média terjedésében és szociálpszichológia okokban és a négy archetípusban keresendő.

Leave a Reply